Tijd voor koffie met: Gertjan en Evelien de Kok

22-01-2014

“Ik kom uit het C1000 nest”


C1000 Nest
Gertjan komt oorspronkelijk uit het dorp Domburg (1500 inwoners) in Zeeland. Als kleine jongen begon hij als vakantiehulp bij de Centra, die toen gevestigd zat in de hoofdstraat van het dorp. Daarna heeft Gertjan de detailhandel opleiding gevolgd. Maar De Kok wilde graag een gerichte opleiding volgen en begon in 1994 aan de Profood opleiding, om vervolgens in 2000 aan de C1000 DOP opleiding te beginnen. “De ondernemer in Domburg wilde stoppen. Wij hebben de winkel in 2004 overgenomen,” aldus Gertjan. In 2010 stapten Gertjan en Evelien over op de C1000 Rood formule. Zij hebben inmiddels te horen gekregen dat zij zullen ombouwen naar Albert Heijn. Gertjan: “Ik kom natuurlijk uit het C1000 nest. Wij hebben afgelopen zomer een top zomer gedraaid. Je kan haast niet geloven dat C1000 aan zijn laatste periode bezig is. Het is reuze jammer dat de formule verdwijnt.” Evelien: “We zien kansen met Albert Heijn. Het is een echte uitdaging.”

Herkenning
Maar naast de kansen die zij zien, is er een uitdaging wat betreft de ombouw naar Albert Heijn. Namelijk: hoe nemen zij de klanten mee in de ombouw? Gertjan: “De winkel is te klein aan het worden, wij zijn al een paar jaar aan het steggelen met de gemeente om te verhuizen naar de rand van het dorp. Het zal een echte uitdaging worden om dit voor het verdwijnen van C1000 te realiseren. Misschien moeten we ook nog tijdelijk ombouwen op onze oude locatie. Als we gaan ombouwen houden we rekening met het seizoen. In de zomer willen wij niet ombouwen, want dan draaien we vijf keer zoveel omzet vergeleken met het winterseizoen door het aantal toeristen dat naar Domburg komt. Het is nu nog niet duidelijk wanneer we gaan ombouwen.” Gertjan en Evelien beseffen dat zij straks ook te maken hebben met de inwoners van Domburg en omgeving, die moeten wennen aan de nieuwe Albert Heijn winkel. “De taak is aan ons en Albert Heijn om de mensen ervan te overtuigen dat Albert Heijn betaalbaar is. We hebben straks nog steeds dezelfde medewerkers die nu ook bij onze C1000 werkzaam zijn, dus dat zorgt voor herkenning. De mensen hier zijn dol op acties en sparen en dat verdwijnt gelukkig niet.”

Fin Extenso
“Vier jaar geleden werden wij via een andere ondernemer klant bij Fin Extenso. We hadden alles afgelost en begonnen langzaam aan geld over te houden. Wij vroegen ons toen logischerwijs af: wat is verstandig? Hoe zit de situatie in elkaar wat betreft de kinderen? Daar moet je ook aan gaan denken. Het fijne is dat Fin Extenso verder denkt dan alleen het zakelijke gedeelte. Zij hebben veel ervaring en kunnen daardoor de nodige tips geven. Daarnaast zijn ze menselijk en ongedwongen. Ze hebben veel kennis wat betreft supermarkten en veel vergelijkingsmateriaal als het op onze situatie aankomt. Ze zijn een echte sparpartner en klankbord. Wij vinden het prettig dat zij met een lange termijn planning komen die realistisch is.” Buitendienstadviseur Ton Vreman heeft hen altijd begeleidt, maar Jolanda Hogendoorn heeft het overgenomen. “Zij is heerlijk recht door zee en heeft veel kennis van zaken. Daarom is het prettig dat Ron Nijkamp (directeur red.) en Jolanda erbij zijn tijdens de onderhandelingen met Albert Heijn. Zij denken na over dingen die wij nog niet bedacht hebben en denken drie stappen vooruit.”