Tijd voor koffie met: Ardi van der Hoek (jr.)

19-03-2014

Inmiddels hebben we verschillende supermarktondernemers in onze rubriek Tijd voor Koffie met gesproken die het supermarktondernemerschap in hun genen hebben. Van generatie op generatie werken zij in deze branche, maar het begint vaak met: ik wilde helemaal geen supermarkt.
  Zo nu ook met Ardi van der Hoek. Senior Arie van der Hoek is 35 jaar eigenaar geweest van een supermarkt. Vanaf 1975 een Centra supermarkt op een andere plaats in het dorp ’s Gravendeel, om vervolgens te verhuizen naar een andere locatie en een C1000-supermarkt te worden in 19 94. Zijn zoon, de huidige eigenaar, Ardi van der Hoek is de spreekwoordelijke arbeidsladder letterlijk opgeklommen.
   “Ik werkte vroeger parttime bij mijn vader als vakkenvuller. Maar ik wilde geen supermarkt, dus ik dacht het ergens anders te vinden. Maar naarmate ik ouder werd ging ik het hebben van een supermarkt toch steeds meer waarderen. Het is altijd druk en er zijn altijd mensen. Er gebeurd altijd wat. Dus toen ben ik van de vulploeg opgeklommen tot bedrijfsleider en heb ik 2010 de supermarkt van 1.350 VVO volledig van mijn vader overgenomen.”

    In juni dit jaar bestaat de C1000 supermarkt op deze plaats in ’s Gravendeel 20 jaar. “En dat gaat we natuurlijk vieren,” lacht Ardi. Een mooi mijlpaal, maar inmiddels heeft uiteraard ook hij te horen gekregen dat hij een andere formule gaat worden. “Ja, wij worden Jumbo. Op dit moment staat het op de planning om oktober van dit jaar over te gaan naar de Jumbo-formule. Je hoort natuurlijk positieve en negatieve verhalen van C1000-collega’s die om zijn gegaan. Maar het blijft spannend, er is niemand die jou de zekerheid kan bieden dat je geen omzet gaat verliezen of dat je meer gaat verdienen. Ik heb het vermoeden dat we eerst wegzakken en dan optrekken. We hebben wel erg fijne omstandigheden. Er zitten 3 Alber Heijn’s en een Lidl in de buurt. Er zijn geen resterende C1000’s in de regio. Het inkomen van de inwoners van ’s Gravendeel ligt net boven het landelijk gemiddelde en op dit moment hebben we veel toevloeiing van dorpen om ons heen. Ik heb er een goed gevoel bij, maar de tijd zal het ons moeten leren.”

Flexibel
“Wij hebben nu bij de C1000 een laag actieaandeel, dat speelt ons natuurlijk in de kaart als we om gaan naar Jumbo.” Maar het is volgens van der Hoek natuurlijk wel zo dat de klanten moeten wennen aan een ander assortiment vlees, andere merken en aanbiedingen. “Maar ik heb nog niemand van onze klanten negatief horen zijn over de verandering van de formule.” Het verdwijnen van de C1000 kwam voor Van der Hoek niet als een verrassing. “Ik had het ergens wel een beetje verwacht. Maar uiteraard was ik er toen we het hoorden niet blij mee. Met C1000 weet je, omdat je het kent, wat je er aan hebt. Maar omdat ik jong ben zit er voor mij minder emotie in omdat ik gewoon flexibeler ben. Maar mijn vader had het er wel even zwaar mee, die vond het echt heel erg jammer dat de formule verdwijnt.” Naast zijn supermarkt is Ardi van der Hoek een fanatiek autoracer, bij zijn laatste grote race, The Dutch Supercar Challenge, op TT Assen was Fin Extenso aanwezig. “Maar dit jaar ga ik het door de grote verbouwing naar Jumbo en de drukte die daar bij komt kijken even op een laag pitje zetten.”

Fin Extenso
Zijn vader was al klant bij Fin Extenso, en zodoende besloot Ardi van der Hoek ook klant te worden. “Mijn vader had altijd goede verhalen over het bedrijf. Fin Extenso is een goed klankbord en je kunt met de mensen goed sparren.” Buitendienst adviseur Timo van Ginkel begeleidt hen, onder andere in de overname van de supermarkt van zijn vader. “Daarnaast hebben zij mij geholpen bij de financiële beoordeling van de overstap naar Jumbo. Zij hebben kritisch gekeken naar de pensioen opbouw, het testament, de huwelijksvoorwaarden, het is ontzettend divers.” Volgens Van der Hoek is het erg prettig dat Fin Extenso zich specialiseert in supermarktondernemers. “Dan praat je dezelfde taal als je met elkaar aan tafel zit. Ze hebben kennis van zaken en zijn lekker normaal.”