Tijd voor koffie met: Abe Brouwer

30-04-2014

 

Veel ervaring
Supermarktondernemer Abe Brouwer (48) heeft, evenals velen anderen, de Hollandse droom, van vakkenvuller tot supermarktondernemer waargemaakt. “Op mijn 18de ben ik in een supermarkt begonnen als vakkenvuller. Daarna ben ik in een buurtwinkeltje gaan werken, daar deed ik de groente. Helaas moest die winkel sluiten. Een oom van mij zei: als je wilt werken, is er altijd werk. Toen ben ik gaan werken in een supermarkt in Nieuw Vennep. Ik begon als zuivelmedewerker en ik ben daar weggegaan als bedrijfsleider. Daarna ben ik in Amsterdam Noord aan de slag gegaan bij een C1000 supermarkt als bedrijfsleider. 17 jaar geleden heb ik de C1000 (toen PickPack supermarkt) in Havelte overgenomen en ben ik C1000 geworden.” April vorig jaar is de winkel van Abe Brouwer omgebouwd naar Albert Heijn.

Hoe is de overstap naar Albert Heijn verlopen?
“De overstap naar de Albert Heijn heeft veel impact gehad. Ik had verwacht dat het vlekkelozer zou verlopen. In de regio waar ik zit zitten weinig Albert Heijn’s. Wij hebben zelfs klanten in de winkel gehad die nog nooit in een Albert Heijn waren geweest. Zij zagen deze winkel dan ook als een stadse winkel. Wij hebben het imago moeten veranderen. Want wat de boer niet kent dat vreet ‘ie niet. Havelte is een dorp met boven modaal inkomen, daar zou het niet aan moeten liggen. Sinds twee weken hebben we geen concurrerende C1000 meer in de buurt. Een duidelijk verschil om aan te geven hoe anders mensen winkelen in het westen en in het oosten, is dat als ik hier een display neer zet van het een of het ander, niemand eraan komt. Ze willen: ‘ff kieken’. In het westen is het vaak zo leeg.”

Het ging dus niet helemaal zoals verwacht?
“We hadden in het begin van de overstap substantieel minder omzet. Mensen waren helemaal van de leg. De klanten waren negatief. Maar de vraag was: hoe krijgen we dat beeld uit het hoofd van de mensen? Ik werd er zelf ook moe van, ik kreeg al die negativiteit continu op mijn bord. Maar we konden niet de vinger leggen op waar het precies aan lag.”

Wanneer vond het omslagmoment plaats?
“Ik heb mij in de gun factor vergist. Ik had verwacht dat door al het sponsoren wat ik jaren in dit dorp heb gedaan dat de mensen wel bij mij boodschappen zouden blijven doen. Maar dat is niet waar. We hadden eerst 10 procent minder omzet en sinds december is dat aan het bijdraaien naar minder dan 5 procent. In december doen de mensen luxer boodschappen, om de een of andere reden vond daar de omslag plaats. We hebben geen C1000 folder meer in het dorp, men weet dat er een Coop komt, we hebben een locale voetbalplaatjes actie, en nu – eindelijk – beginnen we ook positieve geluiden te horen. Eindelijk klopt het beeld wat wij van de mensen hebben – Albert Heijn publiek (ze Drenthenieren).”

Heb je het hier ook met collega’s over gehad?
“Ik doe de onderhandelingen samen met twee C1000 ondernemers voor andere C1000 ondernemers die over gegaan zijn naar Albert Heijn. We maken ons grote zorgen. Wij hebben er zes maanden over gedaan om de omzet weer een beetje de goede kant op te trekken, maar er zijn veel collega’s die dat niet lukt. We vinden het heel erg knap dat die collega’s positief blijven. De 35 supermarktondernemers die we spreken en begeleiden zitten bijna allemaal met de handen in het haar. De kernpunten die we proberen te bespreken bij Ahold, zijn goede afspraken tijdens de overstap van C1000 naar Albert Heijn. Maar het wennen duurt voor beide kanten langer dan verwacht. Albert Heijn snapt de problematiek van de C1000 ondernemers tijdens en na de overstap niet. C1000 was een ondernemers familie, Albert Heijn niet!”

Een opvallend verschil bij supermarktondernemer Abe Brouwer is dat door de hele winkel heen en aan de voorkant je continu ABE. ziet staan. Waarom? “Ik wil niet dat mensen zeggen dat ze bij de Albert Heijn boodschappen gaan doen of ‘even naar de Appie’, ik wil dat ze zeggen even naar ABE. Ik heb het afgekeken van het vrouwentijdschrift LINDA. Ik vond dat zo krachtig, dat ik het heb toegepast op mijn eigen naam.”

Fin Extenso
,,Ik word begeleid door Ton Vreman en Ron Nijkamp. Wat ik heel prettig vind is dat als we een bespreking of vergadering met de bank of een ander bedrijf hebben, dat ik van te voren met de heren kan doornemen: wat zeg jij? Wat zeg ik? Het is goed om een gesprek in te gaan met een sparpartner en een strategie. Ik ben nu al meer dan tien jaar klant bij Fin Extenso. Zij doen voor mij ieder jaar een begroting maken en helpen vooral bij privé zaken. Daarnaast hebben ze voor deze winkel ook de financieringsaanvraag gedaan. Het is natuurlijk zo dat als de zaken goed gaan je hen minder nodig hebt, maar het is erg prettig iemand te hebben als  je daar behoefte aan hebt. Ze zijn lekker casual en het is prettig samenwerken. Ik heb Fin Extenso al aan collega’s aangeraden.”